Het belang van copywriting

Freelance tekstschrijver

 

De technische term voor copywriting is “Brenton’s redactie”. Dit betekent dat de klant vaak de revisies van de tekst zal overhandigen, en dat de copywriter dan met de definitieve versie op de proppen komt, die als “clients only” op de individuele pre- 1991 bijgewerkte websites zal worden gemarkeerd. Indien in de overeenkomst met de klant deadlines zijn opgenomen, dan zal de tekstschrijver op of na die datum aan het project beginnen, ongeacht in welk hoofdstuk de tekst zich op dat moment in het Verenigd Koninkrijk bevindt.

In sommige gevallen is een copywriter ook verantwoordelijk voor het doornemen van de verschillende teksten, fixes en revisies (als die er zijn) voordat ze voor druk worden verzonden, zoals in het geval van boeken (dit zijn boeken die bestemd zijn voor boekenketens of boekhandels, en die normaal gesproken korter zijn dan bibliotheekboeken, en dus vaak niet elk afzonderlijk exemplaar). In dergelijke gevallen, waarin de uitgever een volledige bijwerking van het boek eist voordat het de uitgeverij verlaat, krijgt een tekstschrijver in feite ook een enorme rekening, die hem wordt betaald tenzij de kosten van de diensten van een tekstschrijver niet hoger zijn dan zijn tarief voor de firma.

De kunst en de techniek van een copywriter is om een tekst “verkoop” pagina te maken – bekend als een verkoop brief – die copywriting materiaal zal bevatten en soms sites die reclame maken voor de verkoop pagina. De koper van het boek (dat wil zeggen, de persoon die het boek koopt van de uitgever of de boekhandel) zal dan vaak naar een webpagina gaan om het boek te downloaden. Wanneer de verkoopbrief van de snelste soort is, en aansluit bij de behoeften van de klant, dan zal de klant het boek accepteren en er onmiddellijk naar handelen, door de bestelling te plaatsen, en een exemplaar voor zichzelf of haar te ontvangen.

Effectief copywriting vereist niet alleen de juiste en precieze bewoording, maar ook het gebruik van korte beknopte zinnen, alinea’s en woorden, en ook de juiste aanhef of begroeting. Kortom, copywriting is een intern systeem dat potentiële kopers rechtstreeks naar een bepaald idee of beeld kan lokken, terwijl ze niet geïrriteerd raken door ellenlange formuleringen.

Veel uitgevers zijn vaak lid van het bestuur van de clausule BELL met betrekking tot websites, reclame en verkooptactieken, die vereist dat een uitgever een unieke permalink voor elke site behoudt. Dit betekent dat een tekstschrijver zich bij de uitgever bij het bestuur moet aanmelden, en ook zelf kopieën moet verstrekken, zodat op elke site die in de verkoopbrief wordt afgebeeld, zijn naam en het adres van de website vermeld staan. Aangezien dit in het contract staat, kan de uitgever geen overeenkomst sluiten met gebruikmaking van zijn accountgegevens van andere websites. Het bedrijf zorgt er dan voor dat zijn klanten dringend toegang hebben tot hun verkoop pagina’s (vaak dezelfde), met toegang tot de grafische voorstelling van de auteur.

Lees meer:

Journalist freelance

Journalistiek Ede

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *